Placeholder Macam mana akar kayu dan herba boleh bantu turunkan berat badan? – OLATHEE

Macam mana akar kayu dan herba boleh bantu turunkan berat badan?

Macam mana akar kayu dan herba boleh bantu turunkan berat badan?

Herbs Introduction

Sejak zaman dahulu dan berabad lamanya herba-herba telah digunakan secara meluas bagi menjadikan masakan lebih sedap dan dijadikan sebagai teh. Tetapi tidak ramai yang tahu bahawa terdapatnya pelbagai spesis dan jenis tumbuhan herba yang ditemui telah dijadikan sebagai 'Natural Remedies' untuk mengubati penyakit atau sebagai amalan kesihatan.

Walaupun tidak banyak kajian saintifik dibuat terhadap herba untuk mengubati penyakit dan sebagainya, namun ia tetap diteruskan penanamannya khususnya di negara China yang memang kaya dengan pelbagai jenis herba kerana mereka tahu akan potensi baik herba-herba tersebut.

Herba yang tidak diproses adalah lebih asli dan telus

Dalam konteks herba yang akan dibincangkan ini adalah herba dalam bentuk 'raw materials' dan bukanlah herba yang diproses atau dikenali sebagai 'naturally derived herbs' kerana herba yang diproses ini tidak telus sumbernya dan sering dicampurkan dengan bahan kimia dan pengawet.

Herba yang digunakan mestilah tidak diproses 'raw herbs' untuk menjamin keselamatannya pada tubuh badan

Kebanyakan produk-produk pada zaman sekarang banyak yang mendakwa ianya dibuat daripada 100% herba, tetapi kebanyakannya diproses dalam bentuk kapsul dan serbuk yang membuatkan kita lebih merasa was-was tentang keasliannya. Kebiasaannya herba yang diproses menjadi kapsul datang dari gred yang murah dan dicampurkan dengan pelbagai bahan kimia lain untuk kesan yang cepat tetapi akan memberikan kesan sampingan buruk dan ini memberikan persepsi negatif terhadap herba itu sendiri.

OLATHEE

 

Uncang teh herba Olathee yang dikoyakkan

Bagi sesiapa yang tidak mengenali teh herba dari OLATHEE™ pasti memberikan tanggapan negatif bahawa OLATHEE™ hanyalah satu produk tempatan dan diproses dengan bahan kimia. Hal ini mungkin kerana lambakan produk tempatan khususnya produk kurus yang hampir sama rupanya dan juga mendakwa sebagai 100% herba.

 

Sebaliknya teh herba OLATHEE™ sebenarnya adalah sememangnya herba asli yang datang dari bahan mentah 'raw materials' herba itu sendiri. Tidak seperti produk herba dalam bentuk serbuk atau kapsul, OLATHEE™ digabungkan dari beberapa jenis herba asli dan dibuat dalam satu uncang. Herba dalam OLATHEE™ ini dapat dilihat sendiri dengan mata kasar, dapat diasingkan setiap jenis dan mempunyai rasa dan aromanya tersendiri. 

 

Olathee herbal teas bukanlah satu ubatan tradisional yang boleh mengubat penyakit obesiti dan kegemukan, tetapi ianya hanya satu alternatif semulajadi bagi membantu badan kita bertindak balas dengan lebih efektif dalam menurunkan berat badan secara semulajadi.

Tidak seperti produk kurus sintetik lain yang memberikan kesan sampingan seperti jantung berdegup laju, rasa resah, susah tidur dan cirit birit Olathee sangat sesuai bagi anda yang inginkan produk kurus yang tiada kesan sampingan buruk seperti produk kurus yang konvensional. 

Bagi sesiapa yang pernah cuba atau hanya kenal jenama OLATHEE sebagai teh herba mungkin tidak didedahkan dengan lebih mendalam tentang fungsi setiap herba dalam teh herba OLATHEE. Oleh itu, blog ini dibawakan khas untuk membincangkan secara ringkas tentang nama-nama herba dalam beberapa teh OLATHEE fungsi bagi setiap herba. 

Senarai Herba Dalam OLATHEE Herbal Teas

Teh herba OLATHEE™ mempunyai dua jenis teh yang diamalkan pada waktu siang dan malam yang berbeza mengikut waktu. Herba-herba ini dipisahkan kepada dua jenis kerana ada herba yang hanya efektif pada waktu siang dan ada herba yang hanya efektif di waktu malam.

Setiap herba juga perlu serasi untuk diminum bersama dalam satu uncang dan kandungan herba dalam setiap uncang juga memainkan peranan yang penting. Hanya pakar-pakar herba sahaja yang lebih arif tentang campuran setiap herba ini dan Olathee herbal teas dibuat mengikut nisbah yang betul bagi memastikan ianya memberikan kesan yang lebih efektif dan selamat.

OLATHEE 'Morning Boost'

olathee morning boost ingredients, puerh tea, oolong tea, fennel seed, ginseng root, ginger tea, lemongrass tea, morning herbal tea, cara kurus semulajadi 

Senarai herba dalam Olathee Morning Boost.

Morning Boost ini adalah amalan pertama dimana ianya diminum di waktu pagi bagi memberikan sumber tenaga yang digunakan secara efektif dari makanan yang dimakan dan di samping membantu badan untuk membakar kalori dan lemak dengan lebih efektif. Waktu pagi dan siang adalah waktu yang sangat bagus untuk membakar lemak kerana tenaga banyak digunakan pada waktu siang sama ada untuk bekerja dan sebagainya.

 

Morning Boost diminum di waktu pagi sebelum atau dengan sarapan pagi

Sebenarnya setiap hari kalori dan lemak kita dibakar secara semulajadi, tetapi dengan bantuan herba-herba seperti ini ia menjadikan pembakaran lemak lebih optimum dan yang paling penting ianya tidak memberikan kesan sampingan yang buruk seperti ubat-ubat kurus yang mengandungi bahan kimia sintetik yang lain.

Hal ini kerana teh herba seperti, Oolong, Puerh dan lain-lain mempunyai kandungan 'Polyphenols' yang tinggi dan malah lebih tinggi dari Green Tea dan mempunyai kesan yang lebih baik kerana 'Anti-Obesity Properties' yang tinggi. 'Polyphenol' adalah satu antioksidan yang dijumpai dalam kebanyakan tumbuh-tumbuhan dan antioksidan yang tinggi ini membantu dalam meningkatkan metabolisme dan sistem immune badan secara semulajadi. 

Antara kajian yang dibuat tentang keberkesanan teh herba dalam membantu menurunkan berat badan - sumber : National Library Of Medicine

Selain itu herba-herba dalam Morning Boost ini juga bila digabungkan akan bertindak sebagai 'food synergy' yang membantu tubuh badan bekerja dengan lebih baik dan optimum untuk memecahkan lemak.

Proses pemecahan lemak atau 'fat metabolism breakdown' ini sangat kompleks kalau dibincangkan kerana banyak faktor lain yang boleh membantu untuk pembakaran lemak seperti senaman, penjagaan makanan dan penggunaan ubat/dadah yang terkawal. Olathee Morning Boost hanya membantu mempercepatkan proses tersebut tanpa memaksa tubuh badan sehingga memberikan kesan sampingan.

Bagi penggunaan ubat-ubatan memang ada banyak kajian yang dibuat bagi menurunkan berat badan, tetapi seperti yang kita maklum ubat-ubatan mempunyai kesan sampingan yang buruk (maklumat lebih lanjut tentang kesan sampingan ubat kurus sila baca di sini)

 

Proses pemecahan lemak dari peningkatan metabolisme

Walaupun tidak banyak hasil kajian saintifik yang membuktikan herba-herba di atas  dapat membantu menurunkan berat badan, kebanyakan hasil kajian menyimpulkan bahawa herba-herba tersebut dapat meningkatkan metabolisme badan dan mempunyai 'Anti Obesity Properties'. Apabila metabolisme menjadi tinggi, proses pemecahan lemak akan jadi lebih cepat dan optimum dan yang paling penting ianya tidak memberikan kesan sampingan buruk seperti ubat kurus.

OLATHEE 'Evening Doze-Off'

olathee, evening doze off, natural ingredients, peppermint tea, licorice root, burdock root, fanugreek seed, cut sugar craving tea, promote better sleep, cara kurus semulajadi Herba-herba dalam Evening Doze-Off

Evening Doze-Off pula ialah herba-herba yang diminum di sebelah malam bagi menyekat pembentukan lemak baru dan menyingkirkan lebihan toksin dan sodium yang berlebihan.

Proses penyingkiran toksin yang dimaksudkan bukanlah proses detox yang memaksa perut/usus untuk dicuci seperti yang kita biasa bayangkan dimana kita perlu ke tandas setiap masa hampir 3-4 kali sehari. Banyak yang bertanggapan Olathee herbal teas adalah seperti detox tea di pasaran yang kebanyakannya mempunyai bahan yang sama dan rupa yang sama serta kesan perlu ke tandas setiap masa. 

Hal ini kerana kebanyakan detox tea di pasaran mempunyai satu bahan semulajadi yang bertindak sebagai julap iaitu 'senna leave'. Walaupun senna leave bahan semulajadi, tetapi ia agak bahaya jika diteruskan penggunaannya kerana ia boleh menghakis usus. 

 olathee, oolong, puerh, tea, tea mix, weight loss tea, slimming tea

Uncang teh Evening Doze-Off yang direndam

Berbeza dengan OLATHEE Evening Doze Off, herba seperti Burdock Root, Fanugreek Seeds, Hawthorn Berry dan Liquorice Root bertindak sebagai food synergy untuk menyekat proses pembentukan lemak baru dari makanan yang dimakan melalui peningkatan sistem penghadaman dan membantu membuang sodium(garam) berlebihan.

Sodium/garam berlebihan adalah salah satu punca kegemukan di mana ia bukanlah dalam bentuk lemak, tetapi dalam bentuk cecair(gemuk air). Bila badan menyimpan sodium berlebihan, ia akan melemahkan fungsi buah pinggang untuk menapis darah dengan baik dan juga menyebabkan penyakit kardiovaskular yang lain. Sodium/garam berlebihan banyak didapati dari makanan yang diproses dan makanan Malaysia yang kebanyakannya tidak sihat.

Peppermint dan Lotus Leaves pula adalah herba tambahan yang membantu tubuh badan untuk mengawal stress dan anxiety dengan baik di mana seperti kita sedia maklum stress juga adalah punca kepada kegemukan. Tambahan pula, senarai herba dalam Evening Doze Off akan memudahkan lagi anda untuk mendapat tidur yang cukup dan lena.Tidur yang cukup juga membantu untuk anda percepatkan proses penururnan berat badan. Ini terbukti dengan banyak 'feedback' yang kami dapat bahawa dengan minum Evening Doze Off, mereka lebih senang untuk tidur.

Conclusion

Sebenarnya jika dilihat bagaimana cara kedua-dua OLATHEE Morning Boost dan Evening Doze-Off bertindak dalam membantu untuk menurunkan berat badan adalah tidak begitu kompleks untuk difahami. Kedua-dua jenis teh tersebut mempunyai kesan dan cara yang berbeza dalam membantu untuk menurunkan berat badan berlebihan tetapi menjadi lebih efektif jika digabungkan.

Secara mudahnya, gabungan OLATHEE herbal teas sebenarnya mempunyai FUNGSI untuk :

  • Meningkatkan metabolism badan
  • Memberi tenaga lebih untuk lebih aktif
  • Membakar lemak dan kalori berlebihan
  • Mengurangkan dan mengawal 'sugar craving' 
  • Membantu kawal stress (punca naik berat badan)
  • Mmbantu mendapatkan tidur cukup (punca susah turun berat badan)
  • Membantu untuk membuang 'sodium/garam' berlebihan (lemak air)
  • Membantu sistem pencernaan badan (bukan dengan cara membuang-buang)

TANPA kesan sampingan pil/ubat kurus/teh kurus seperti :

  • Kerap ke tandas untuk membuang
  • Cirit birit
  • Jantung berdegup dengan laju
  • Tangan berpeluh
  • Insomnia

Walaubagaimanapun anda perlu ingat bahawa jalan yang terbaik dan lebih efektif untuk menurunkan berat badan adalah dengan menjaga pemakanan dan bersenam. OLATHEE herbal teas hanyalah satu alternatif untuk mempercepatkan proses penurunan berat badan (weight-loss booster) anda secara semulajadi jika dengan bersenam dan penjagaan makanan sahaja tidak begitu memberikan kesan yang optimum terutama jika anda tiada masa untuk bersenam dan menjaga pemakanan.

 

OLATHEE herbal teas juga menjadi pilihan Selebriti Adeline Tsen sebagai teh minuman untuk kekalkan berat badan dan ketika bercuti (Healthy lifestyle drink)